فواید مصرف قارچ

 19 می 2014- مطالعه مقدماتی بررسی اثرات مصرف قارچ بر سلامت انسان توسط دانشمندان تغذیه و فیزیولوژی دانشگاه بوفالو نشان می دهد که مصرف قارچ همراه با گلوکز توسط زنان و مردان سالم در مقایسه با کسانی که گلوکز را به تنهایی مصرف کرده اند سبب کاهش معنی داری در پاسخ قند خون می شود.این تأثیر بخصوص در زنان بسیار مشهود است. پیش تر مشخص شده بود که مصرف قارچ دارای فوایدی برای مدیریت  وزن، عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی  است، اما این  برای اولین بار است  که تأثیر مصرف آن بر پاسخ قند خون بررسی می شود.

 Horvathدانشیار بخش ورزش و علوم تغذیه ی دانشگاه  بوفالو و نویسنده ی این مقاله می گوید: نتایج اولیه نشان می دهد مصرف قارچ برای تعدیل قندخون مفید است. مصرف قارچ برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند و کسانیکه می خواهند برای مدت طولانی به ورزش بپردازند، مفیداست. مصرف قارچ سبب تعدیل پاسخ گلایسمیک پس از صرف غذا می شود.

 نتایج این تحقیق در نسخه آوریل مجله فدراسیون انجمن های آمریکایی برای زیست شناسی تجربی (جلد 8، شماره 4 ) منتشر شد و در 2014 نشست زیست شناسی تجربی که ماه گذشته در سن دیگو برگزار شد، ارائه گردید.

دراین مطالعه 8 مرد و 10 زن 19 تا 29 ساله (متوسط سن 23 سال) شرکت داشتند، میزان  چربی بدنی آنها بطور متوسط 19.7 ±7.7گزارش شد و مقدار قندخون ناشتای آنها بطور متوسط 88.8, ±6.2میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری شد.

دراین تحقیق متقاطع در طی2 هفته از همه ی افراد 3 آزمایش تغییر یافته ی تحمل گلوکز خوراکی OGTTsگرفته شد. در آزمایش OGTTsسه محلول قندی به ترتیب حاوی: 75گلوگز( G75  گرم گلوکز بعلاوه ی 9.5گرم پودر قارچ Portabella( MG) یا 9.5گرم پودر قارچ همراه با آب طعم دار شده با استویا M)) داده شد. این سه نوع نوشیدنی به یک اندازه شیرین بودند. نمونه ی خون این افراد در حالت ناشتا و سپس نمونه های خون این افراد هر 30 دقیقه یکبار به مدت2 ساعت جمع آوری گردید.

نتایج نشان داد که :

·        مقدار قند خون پس از مصرف گلوکز (G) وگلوکز همراه با پودر قارچMG))، افزایش می یابد. مقدار قند خون با مصرف MGدر مردان پس از 30 دقیقه (p<0.02)و در زنان در 60 دقیقه (p<0.005)و 120 دقیقه (p<0.01)بالاتر است.

·        مقدار انسولین پس از مصرف Gو MGبالاتر از مصرف Mاست اما مقدار انسولین پس از مصرف MGکاهش تدریجی بیشتری را در زنان نشان میدهد. تفاوتی بین مقدار انسولین بین گروههای MGو Gدرمردان مشاهده نشد.

·        مصرف گلوکز همراه با پودرقارچ سبب کاهش عود هیپوگلایسمی و جلوگیری از کاهش سریع انسولین در زنان در مقایسه با مصرف گلوکز به تنهایی می شود.

·        درمردان کاهش عود هیپوگلایسمی با مصرف MG(گلوکز + پودر قارچ) مشاهده نگردید.

 نتایج نشان می دهد که مصرف قارچ می تواند پاسخ مرتبط با قند پس از غذا را تعدیل کند. بنظر می رسد این تأثیر در زنان جوان وسالم بیشتر است.

منبع:

http://www.buffalo.edu/news/releases/2014/05/026.html